Beurs   |   Beleggen   |   Geld Lenen   |   Hypotheken   |   iGuru.NL   |   iGuru.BE   |   Informatie   |   Lastminutes  |   Lening vergelijken   |   Nieuws   |   Rente

Achtergronden »

Bespreek  | Bury Add To 
Geplaatst door: anna 1019 dagen geleden
De Airbus Group is er in geslaagd om een overeenkomst te bereiken met Japans grootste vliegtuigmaatschappij, ANA Holding Inc. om drie stuks van de A380 superjumbo te verkopen. Voor de groep is het zeer welkom aangezien het de superjumbo meer en meer het problemenkind geworden is van de Europese vliegtuigbouwer. Deze order is de eerste sinds 3 jaar voor het type vliegtuig waarbij de ontwikkelkosten nog steeds niet terugverdiend zijn.
De toestellen geleverd worden vanaf 2018 op de route Tokyo-Hawaii, een populaire bestemming voor Japanse toeristen. Dit zou slechts een deel vormen van een groter strategisch geheel waarbij de vloot stelselmatig vernieuwd zal worden.
Airbus heeft de laatste jaren geen enkele order meer binnengekregen voor de A380 waarbij er bij de ontwikkeling vanuit gegaan was dat dit goede vervanger van de Boeing 747 ging worden. Met een listprijs van circa 428 miljoen dollar is dit echter geen goedkoop toestel welke ook niet op elke luchthaven kan landen. De standaardconfiguratie gaat uit van 525 passagiers maar kan een upgrade verkrijgen tot bijna 800 passagiers.
In tegenstelling tot oorspronkelijk gedacht zijn de A350 (Airbus) en de B777 van Boeing het meest populaire toestel onder vliegtuigmaatschappijen op dit moment. Met de verkregen order voor 3 superjumbo’s zou dit een nieuw begin kunnen vormen en een opsteker zijn voor de A380.
Met deze order doorbreekt Airbus eveneens het monopolie van Boeing in Japan welke de afgelopen decennia een zwarte vlek bleef voor Airbus. Pas sinds 2013 slaagde Airbus erin enkele vliegtuigen te verkopen aan Japan Airlines Co., welke toen met 31 toestellen slechts vrij beperkt was. Indien Airbus ook in Japan kan doorbreken zal de concurrentie nog een stuk harder worden voor Boeing.
Ondanks de sterk gedaalde brandstofprijzen wordt er verder getracht het verbruik terug te dringen. Dit omwille van de sterke concurrentie waarbij elke gram besparing op het totale gewicht een brandstofbesparing oplevert. Indien Airbus erin slaagt de A380 energiezuiniger te maken zal Emirates vermoedelijk ook bijkomende toestellen afnemen. Hieraan zijn echter bijkomende ontwikkelkosten verbonden welke moeten bijgeteld worden bij de nu reeds niet terugverdiende kosten voor de basisontwikkeling.
Op de beurs gaat het Airbus wel voor de wind de afgelopen jaren. Op het hoogtepunt van de crisis noteerde het aandeel op slechts 10eur, welke nu op 62 staat, een verzesvoudiging in slechts 7 jaar tijd. De prognoses voor de komende jaren blijven ook goed door de opkomende economieën in onder andere India en China welke een enorme vraag naar meer luchttransport hebben de komende decennia.

Bronnen:
http://finance.google.com
http://www.bloomberg.com
 
 

Wie stemden er op dit nieuwsbericht?

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om te reageren of registreer hier.