Beurs   |   Beleggen   |   Geld Lenen   |   Hypotheken   |   iGuru.NL   |   iGuru.BE   |   Informatie   |   Lastminutes  |   Lening vergelijken   |   Nieuws   |   Rente

Achtergronden »

Bespreek  | Bury Add To 
Geplaatst door: anna 1134 dagen geleden
De eerste schokken van de Volkswagen-crisis lijken voorbij zo lijkt het alvast in de meeste nieuwsberichten op enkele huiszoekingen en inbeslagnames na. Net dit is wat het Volkswagen-management wil zodat men opnieuw kan beginnen werken aan het overtuigen van klanten om dit debacle snel te vergeten. Wat echter vaak vergeten wordt is dat de VW-groep onderdeel is van een gigantisch netwerk van toeleveranciers welke nu langzaamaan de impact beginnen te voelen van dit drama.
In de publieke opinie wort er vaak gezegd dat dit een dure grap zal worden voor de VW-groep er wordt slechts zelden verwezen dat de impact veel groter is dan beschreven wordt. Dit doordat de VW-groep onderdeel is van een enorm netwerk aan toeleveranciers welke nu allemaal in de problemen kunnen komen.
Daarbovenop is er niet enkel de kosten aan boetes en herstellingen, welke op zich reeds een financieel drama zijn, maar ook de gederfde inkomsten en het quasi wegvallen van een volledig continent aan klanten. Indien deze kosten daadwerkelijk zo hoog zijn als men inschat moeten ook alle investeringen teruggeroepen worden wat er voor zal zorgen dat de VW-groep de volledige toekomst kan vergeten.
Net op een moment dat technologische innovatie van het allergrootste belang is om te kunnen overleven moet de VW-groep beslissen om alle miljarden te bevriezen om te kunnen overleven. Waar concurrenten van VW moeten samenwerken om deze zware investeringskosten te kunnen betalen zal deze dan ook nooit meer kunnen ingelopen worden door de VW-groep zonder externe hulp.
Toeleveranciers
De klappen voor de toeleveranciers van VW zijn een ander verhaal. Door de dalende verkoop en zelfs het stopzetten van diverse modellen (momenteel alle diesel-modellen in de VS) zorgt dit direct voor problemen bij toeleveranciers zoals bijvoorbeeld Siemens.
De impact is zelfs voor een leverancier als Siemens een harde klap welke één van zijn grootste afnemers ziet wegvallen door problemen. Hierdoor zit het plots met enerzijds een teveel aan capaciteit welke behoorlijk wat geld kost en anderzijds met een teveel aan werkkrachten. Dit kan snel opgelost worden door de tijdelijke krachten te laten vallen, al is dit eveneens een verloren kost op het gebied van opleiding, etc …. .
Kredieten
Niet enkel de toeleveranciers kunnen in de problemen komen maar ook de kredietverstrekkers gaan harde tijden tegemoet indien de VW-groep daadwerkelijk niet alles tijdig kan terugbetalen. Diverse banken zijn zwaar blootgesteld aan de VW-groep welke dan ook onmiddellijke gevolgen zal hebben op andere facetten in het financiële netwerk wereldwijd.
Alleen al voor Deutsche Bank zou dit bedrag oplopen tot maar liefst 7 miljard USD welke in de huidige omstandigheden op zijn minst gezegd een kleine ramp zou betekenen.
Metaalproductie
Door de sterk gedaalde vraag in de Verenigde Staten en vermoedelijk komende in Europa is er eveneens een sterk gedaalde vraag aan staal. De gedaalde volumes zijn nu reeds een feit en zouden al bijna 10% bedragen. Op jaarbasis neemt Volkswagen ongeveer 600.000 ton metalen af welke er dus voor zorgt dat zelfs een kleine krimp grote gevolgen heeft.
Doordat Volkswagen aan het begin van de supply chain staat is de impact dan ook enorm groot als elke volgende schakel in de problemen komt. Diverse van deze schakels zijn zodanig verweven met de Volkswagen groep dat het einde hiervan een directe of zelfs nog sneller faillissement betekent van de eigen zaak.
De ene zijn dood is de andere zijn brood…
Door het milieuschandaal ontstaat er onverwacht wel een opportuniteit voor zowel Volkswagen als andere concurrenten om te focussen op gezondere alternatieven. Tevens zal de Volkswagen-groep op zoek moeten gaan naar een andere grote speler of spelers om deze nieuwe doelen te kunnen verwezenlijken. Hierdoor ontstaan bijgevolg enkele mooie zakelijke kansen.
Hoe dan ook is dit een verhaal welke enorm veel of gigantisch veel zal kosten. Welke van de twee het zal worden is nog niet volledig duidelijk maar in het slechtste geval kan dit ene schandaal het einde betekenen van één van werelds grootste bedrijven, enkel en alleen door een foutieve managementbeslissing.
Bronnen:
http://welt.de
 

Wie stemden er op dit nieuwsbericht?

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om te reageren of registreer hier.