Beurs   |   Beleggen   |   Geld Lenen   |   Hypotheken   |   iGuru.NL   |   iGuru.BE   |   Informatie   |   Lastminutes  |   Lening vergelijken   |   Nieuws   |   Rente

Achtergronden »

Bespreek  | Bury Add To 
Geplaatst door: anna 1824 dagen geleden
Verouderde fabrieken, gebrek aan innovatie, een dramatisch tekort op de handelsbalans, …. Deze woorden horen echter niet bij een derdewereldland maar bij onze zuiderbuur Frankrijk (en bij uitbreiding delen van Wallonië).
Waar andere landen volop inzetten op de nieuwe industriële tendensen geraakt Frankrijk meer en meer gedeindustrialiseerd . Zelfs mits een grote inhaalbeweging lijkt de trein voor altijd vertrokken te zijn voor het Franse volk.

Percentage van de industrie in Frankrijk
Het vonnis oogt ronduit negatief voor één van Europa’s grootste economieën. Frankrijk heeft de robotica volledig gemist, nochtans één van de meest uitdagende en verantwoorde sectoren voor de komende decennia en mogelijks zelfs langer. De sector is bijna 5x kleiner dan buurland Duitsland en 2x kleiner dan Italië, nochtans twee buurlanden van Frankrijk.
Deze woorden zijn afkomstig van Emmanuel Macron, minister van Economische Zaken geweest onder president Hollande en werkzaam geweest bij onder andere Rothshild & Cie Banque. Als tweede grootste economie in de eurozone is het dan ook extra pijnlijk om geen gelijke tred te kunnen houden met de naaste concurrenten. “Het is onze plicht te zorgen dat de digitalisering slaagt”, aldus Macron.
Om het niet enkel bij woorden te houden gaf Macron tevens het startsein om een programma op te starten om de achteruitgang van de Franse industrie te stoppen en zich toe te kunnen leggen Zvoor de toekomst. Met de verzamelnaam “Industrie van de toekomst”, zal het project zich focussen om intelligente fabrieken, genetwerkte objecten en de introductie van het Industrial Internet of Things.
Het detail dat Macron echter wel vergeet te vertellen is dat andere landen reeds volop bezig zijn met het utivoeren van dergelijke plannen met landen als Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en de VS als naaste concurrenten. Met het “opstarten” van een dergelijk plan en de nogal lakse en trage manier van werken in Frankrijk lijkt het opstarten van een Industry 4.0, zoals men dit vaak noemt in andere landen, reeds op voorhand een stille dood te sterven.
Honderdduizenden banen reeds verdwenen
Niet enkel de robotica-trein werd gemist in Frankrijk maar algemeen zijn er honderdduizenden jobs in de industrie verloren gegaan de afgelopen decennia. Dit door geen gebrek aan investeringen enerzijds, anderzijds door een gebrek aan economisch inzicht/uitvoering van de opeenvolgende regeringen.
Alleen al vorig jaar gingen 37700 banen verloren. Dit alles brengt de balans voor 3 jaar Hollande op een totaal van 107000 banen. Onder Sarkozy was het echter nog treuriger gesteld met een totaalverlies van 380000 banen in de industrie.
Tezelfdertijd nam het aandeel van Frankrijk in de wereldhandel dramatisch af, het tekort op de buitenlandse handelsbalans steeg tot een bedrag van maar liefst 54 miljard euro. De enige reden dat Frankrijk niet nog dramatischere cijfers moet voorleggen komt door de luchtvaartindustrie waar het een tweede plaats betrekt na de VS, in het bijzonder dankzij de luchtvaartgroep EADS. Bijkomende noot hierbij is echter wel dat deze sector zwaar gesubsidieerd wordt waardoor een deel van deze jobs dan nog eens kunstmatig in leven gehouden worden.
Overgenomen bedrijven
Bedrijven in andere sectoren die het met veel krappere financiering moeten stellen hebben de afgelopen jaren echter veel te weinig te geïnvesteerd om nog een rol van betekenis te kunnen spelen in de toekomst. Hierdoor is niet enkel het verleden getekend maar de toekomst is hierbij volop gehypothekeerd. Dit alles vormt een neergaande spiraal in de Franse economie.
De lijst van industriële groepen die reeds werden overgenomen door buitenlandse rivalen wordt helaas ook steeds langer. Noteren we als bekendste voorbeeld de noodlijdende  autofabrikant PSA Peugeot Citroën die wanhopig naar geld op zoek is.
Beloftes ….
Ondanks de vele beloftes vanuit de overheid zoals belastingvoordelen, herindustrialiseringsplannen, enz.… blijken vele plannen nog steeds dode letter. Het plan van Macron zou naar schatting kunnen beschikken over een 3,4 miljard euro vanuit de socialistische regering.
Dit als ondersteuning voor het opstarten van toekomstige projecten, met de nadruk op het winnen van de financiering van Franse bedrijven. Aan beloftes en dromen geen gebrek vanuit de Franse overheid, die hierbij verwijst naar vroegere projecten zoals het aanleggen van de TGV waarbij Frankrijk een voortrekkersrol betrok.

Bekijken we echter de rauwe economische realiteit, dan valt het op dat Frankrijk stukken onder het EU-gemiddelde zit en buurlanden Duitsland en Italië wel degelijk beter bij de les zijn. Naast deze teleurstellende data zit Frankrijk met een inefficiënte overheid, een zeer hoge loonkost en een uit de hand lopend begrotingstekort. Dit alles zorgt langzaam voor de perfect giftige cocktail die de opeenvolgende regeringen creëerden.

Overheidsuitgaven Frankrijk ten opzichte van buurland Duitsland
Waar landen als Ierland en Duitsland volop gebruik maken van de zwakke euro om hun export te vergroten lijkt dit in Frankrijk nog steeds niet aan de orde te zijn. De tijd dat deze hefboom nog actief zal blijven lijkt echter langzaamaan te verminderen, pas dan zal de harde realiteit duidelijk worden.
Indien er ooit daadwerkelijk een opsplitsing van de eurozone zou komen lijkt dit het alvast zeker te zijn dat Frankrijk niet tot het kamp van de winnaars zal behoren maar eerder als zonnekoning in de Zuidelijke periferie.
 
Bronnen:
http://welt.de
http://www.beurs.com
 

Wie stemden er op dit nieuwsbericht?

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om te reageren of registreer hier.