Beurs   |   Beleggen   |   Geld Lenen   |   Hypotheken   |   iGuru.NL   |   iGuru.BE   |   Informatie   |   Lastminutes  |   Lening vergelijken   |   Nieuws   |   Rente

Achtergronden »

Bespreek  | Bury Add To 
Geplaatst door: anna 576 dagen geleden
De huidige oliecrisis is nog lang niet ten einde en de volgende staat reeds voor de deur. Deze maal echter niet veroorzaakt door een overaanbod maar door een technologische revolutie die reeds volop gestart is, namelijk het in gebruik nemen van elektrische voertuigen.
Al jaren wordt aangekondigd dat men “zeer binnenkort” elektrische voertuigen in massa zal produceren. Dit was helaas niet het geval de afgelopen jaren maar het volgende decennium lijkt dit er voor het eerst echt aan te zien komen.
Batterijen daalden alleen al het afgelopen jaar met 35% waardoor de productie van elektrische voertuigen ook zonder subsidies rendabel en competitief wordt. Daarnaast komt de massaproductie volop op gang waarbij er in 2020 door bijna alle automerken elektrische modellen zullen aangeboden worden. Dit mede door steeds strengere milieunormen waardoor het onmogelijk wordt om met de huidige modellen door te gaan.
Omgerekend naar huidige prijzen schat men de prijs van een gemiddelde elektrische auto op een 20000 euro. Dit voor een voertuig met een voldoende groot bereik, vergelijkbaar met de huidige normale modellen. Naar schatting 35% van de voertuigen zal volgens onderzoek van BNEF (Bloomberg New Energy Finance) uitgerust zijn met een oplaadsysteem.
Indien dit laatste realiteit wordt en dit ziet er volop naar uit, dan is dit bijzonder slecht nieuws voor de huidige  olieleveranciers. Met een aandeel van slechts 1% zijn deze modellen eerder uitzondering dan regel waardoor er nog niet veel impact merkbaar is. Volgens de OPEC zou tegen 2040 ook slechts 1% van het wagenpark uitmaken, wat echter behoorlijk onrealistisch klinkt. Dit klinkt echter wereldvreemd aangezien er logischerwijze slechts evenveel elektrische voertuigen als nu zouden mogen verkocht worden ondanks tientallen nieuwe modellen die tegen 2020 op de markt zouden komen.
Daarnaast zou de gehele infrastructuur welke in vele landen wordt opgebouwd volledig voor niets opgebouwd worden net als de eventuele subsidies die hieraan gekoppeld zijn. Ook de batterij-technologie gaat met rasse schreden vooruit. Niet enkel voor de autoindustrie maar tevens in de elektronicasector voor onder andere laptops, etc… . De kans dat dit alles geen impact zou hebben op de verkoop van elektrische apparaten en in het bijzonder voertuigen is quasi onbestaande.
 Stijgende verkopen
Het afgelopen jaar steeg de verkoop van elektrische voertuigen met ongeveer 60%.  Vergeleken eerdere technologische innovaties zoals zonnepanelen (jaarlijkse stijging van 50%) en LED-verlichting (140%) is dit niet onrealistisch om dit verder te zien groeien de komende jaren. Indien deze data vervolgens grafisch wordt uitgetekend is duidelijk zichtbaar dat dit tegen 2020 een dalende vraag van bijna 2 miljoen vaten olie zou betekenen. Andere prognoses met een jaarlijkse groei van 45% of 30% zouden respectievelijk dit punt bereiken in 2023 of 2028.

Ongeacht als deze groei zal afzwakken of constant blijft is door deze grafiek wel duidelijk dat er een grote impact komt op de vraag naar olie. Twee miljoen vaten lijkt niet extreem veel maar is vergelijkbaar met het overaanbod welke de markten sinds 2014 overspoelen.
Het grootste hinderpunt om de prijs te doen dalen is op dit moment de kostprijs van de batterijen. Het lijkt er echter sterk op dat deze kostprijs ook de komende jaren sterk zal blijven dalen. Waar in 2010 de kostprijs voor 1 kilowatt/uur nog ongeveer 1100 euro was, is dit in 2016 al gedaald tot ongeveer 370 euro. Met een stijgende vraag en lagere productiekosten zal dit echter verder blijven dalen waardoor niets meer in de weg staat voor een volledige overschakeling naar elektrische voertuigen.
Indien op een bepaald moment het kantelpunt bereikt wordt zal de vraag naar elektrische voertuigen blijven stijgen waardoor er een steeds groter overaanbod komt van olie. Dit alles zal de situatie in het Midden-Oosten nog problematischer maken waardoor de huidige problemen nog een stuk erger dan nu zullen zijn.
In het worst-case scenario komt deze volgende crisis bovenop de huidige waarbij men amper durft te voorspellen wat de impact hiervan zal zijn op landen als Saoedi-Arabië, Irak, Rusland of Venezuela.
Bronnen:
http://www.bloomberg.com
Het bericht Opkomst elektrische voertuigen zorgt voor daling van 2 miljoen vaten olie tegen 2020 verscheen eerst op Beurs.com.

Wie stemden er op dit nieuwsbericht?

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om te reageren of registreer hier.