Beurs   |   Beleggen   |   Geld Lenen   |   Hypotheken   |   iGuru.NL   |   iGuru.BE   |   Informatie   |   Lastminutes  |   Lening vergelijken   |   Nieuws   |   Rente

Achtergronden »

Bespreek  | Bury Add To 
Geplaatst door: anna 17 dagen geleden
De aankondiging dat Tesla zich in de toekomst ook zal richten op elektrische vrachtwagens was een behoorlijke verrassing. Toch is dit alles een logische stap al zijn ook hier de nodige valkuilen te vinden.
In tegenstelling tot gewone personenauto’s is de pollutie bij het vrachtvervoer een stuk hoger. Door de strengere reglementeringen in tal van landen en grote steden is hier echter een grote opportuniteit voor een constructeur als Tesla. Toch lijkt Tesla zich te focussen op het verkeerde segment van deze markt.
Het bedrijf richt zich namelijk op het vrachtvervoer op lange afstand, net het gedeelte van de markt waar een groot bereik belangrijk is. Voor lichtere vrachtauto’s en kortere afstand is er nochtans eveneens een significante groei mogelijk. Indien Tesla er echter in slaagt om belangrijke vorderingen te maken op het gebied van het bereik dan kan de verkoop snel pieken.
Steden zoals Madrid, Parijs en Londen hebben beperkingen opgelegd voor dieselvoertuigen waarbij deze de komende jaren zelfs volledige verbannen zullen worden. Ook in de Verenigde Staten en China wordt het verbruik van zware vrachtvoertuigen de komende jaren aangepakt. Binnen de Europese Unie zal er in de eerste helft van 2018 een nieuwe standaard komen om ook hier de uitstoot op Europees niveau aan te pakken.
Analisten gaan er tot op heden nog steeds van uit dat personenauto’s en het lichte vrachtvervoer het eerst zullen overschakelen op elektrische voertuigen, dit ondanks de hoge vervuiling door het zwaarste vrachtvervoer.
Het aantal batterijen kan weliswaar uitgebreid worden om een groter bereik te garanderen maar dit zorgt echter voor een hoger gewicht. Aangezien er ook hier een maximale beperking aanwezig is resulteert dit op beurt in een lagere vrachtcapaciteit. Voor personenauto’s is dit tot op heden niet van belang.
Deze lagere capaciteit zorgt dan weer voor een stijging van het aantal eenheden welke nodig zijn om te vervoeren. Dit in combinatie met de reeds hoge filedruk in tal van ontwikkelde landen is dan ook een te vermijden piste.
Tot op heden is er nog geen gewicht bekend gemaakt door Tesla wat een goede analyse moeilijk maakt. De eerste trucks verwacht men pas in 2019-2020. Dit zorgt er dan ook voor dat eventuele concurrenten gelijkaardige initiatieven kunnen uitbouwen. Het komende decennium zal dan ook duidelijk een ommekeer teweeg brengen waarbij het tijdperk van fossiele brandstoffen snel zal dalen. Indien ook het vrachtvervoer een revolutie ondergaat dan staat niets nog deze transportrevolutie in de weg.
Bronnen:
http://www.cnbc.com
 

Wie stemden er op dit nieuwsbericht?

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om te reageren of registreer hier.