Beurs   |   Beleggen   |   Geld Lenen   |   Hypotheken   |   iGuru.NL   |   iGuru.BE   |   Informatie   |   Lastminutes  |   Lening vergelijken   |   Nieuws   |   Rente

Achtergronden »

Bespreek  | Bury Add To 
Geplaatst door: anna 1404 dagen geleden
De lage prijzen van ruwe olie en gas hebben enkele traders tot enkele creatieve oplossingen geleid. Zo heeft Reuters gemeld dat de huurprijzen van olietankers zo sterk zijn gedaald dat de schepen worden gebruikt om olie in op te slaan.
Dat is niets nieuws onder de zon. Dat is een praktijk die al langer bestaat. Met zogenaamde floating storage units (FPSO) worden al sinds de jaren ’70 gebruikt door oliemaatschappijen om tijdelijk de olieproductie op te slaan op afgelegen plaatsen waar ze dan hun voorraad in kleinere olietankers dumpen.
Het verschil met vandaag is dus dat institutionele beleggers zoals Vitol en Shell voor langere tijd mammoetschepen hebben gecharterd, tot twaalf maanden volgens Reuters:”(…) wat suggereert dat de schepen worden gebruikt om het productieoverschot opzij te zetten tot de prijzen zich hebben hersteld.”
Als dat je bekend voorkomt dan is dat waarschijnlijk omdat het ook al eerder is gebeurd. In 2009, om precies te zijn, het jaar wanneer we ook dergelijke prijsdalingen hebben gezien. Toen is de bank Morgan Stanley op het idee gekomen om een supertanker te huren aan 68 000 USD per dag.
In dit geval heeft Vitol twee schepen onder contract waarmee het bedrijf in totaal 5 miljoen vaten kan opslaan. Wat de opslagcapaciteit is van de Zwitserse Trafigura en het Nederlandse Shell is voorlopig onbekend maar het is niet onwaarschijnlijk dat ze evenveel olie in hun schepen hebben gebunkerd als Virol.
Bronnen van Reuters schatten immers dat er in totaal tussen twaalf en vijftien miljoen vaten op zee zijn opgeslagen. Dat is nog altijd veel minder dan in 2009 toen er voor 100 miljoen vaten aan olie is gestockeerd.
Nu, een tanker huren is niet voor de modale belegger weggelegd. Maar, dat betekent niet dat de huis-tuin-en-keukeninvesteerder niet van de creatieve oplossing kan profiteren. Want, ook al betekenen vijftien miljoen vaten niet veel dat kan toch een positieve invloed hebben op de olieprijs.
“Niet alleen verlichten [de schepen] de druk”, meent JBC Energy,”maar ze laten de fysieke markt ook toe om wat orde op zaken te stellen. Die zou ook steun kunnen vinden in de komende maanden dankzij het evenwichtig effect van de drijvende opslagtanks.”
bron: Bloomberg, Reuters, Sky News

Wie stemden er op dit nieuwsbericht?

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om te reageren of registreer hier.