Beurs   |   Beleggen   |   Geld Lenen   |   Hypotheken   |   iGuru.NL   |   iGuru.BE   |   Informatie   |   Lastminutes  |   Lening vergelijken   |   Nieuws   |   Rente

Achtergronden »

Bespreek  | Bury Add To 
Geplaatst door: anna 19 dagen geleden
Wederom gedoe rondom de Amerikaanse bank Wells Fargo in verband met bonussen.
Wells Fargo medewerkers hebben naar verluidt honderden zakelijke klanten te veel in rekening gebracht in het nastreven van bonussen.
Die bonussen konden worden gerealiseerd op basis van de te generen omzet.
Bonussen
Uit een onderzoek blijkt dat van 300 honorariumovereenkomsten die werden bekeken er slechts 35 bedrijven waren die de prijs betaalde die in eerste instantie door de bank werd aangeboden.
Forex medewerkers ontvingen daarnaast enkel bonussen gebaseerd op het geld dat zij binnenhaalden voor de bank. Dat markeert een duidelijk verschil met hoe andere financiële instellingen de bonussen berekenen.
Wells Fargo gaf overigens tegen de Wall Street Journal aan dat dit tegenwoordig niet meer geldt en de regels daaromtrent zijn veranderd.
Handelstarieven
Verder rekende de bank buitengewoon hoge handelstarieven in vergelijking met andere banken.
Cliënten betaalden 1 tot 4 procent voor transacties, vergeleken met de 0,15 tot 0,5 procent die bij de meeste andere instellingen werd gevraagd.
Door de hoge kosten verdiende de bank flink geld met internationale transacties.
Leugens
Medewerkers van de bank logen vervolgens tegen klanten die verrast waren door de hoge kosten. Zij gaven aan dat “het verschil in tijd” verantwoordelijk moest worden gehouden voor het verschil in prijs.
De marktprijzen zouden anders zijn dan toen de transactie plaatsvond, zo vertelden de medewerkers. Dit alles volgens een voormalig manager van de bank.
Ontslagen
In september 2016 kende de bank een groot schandaal toen bleek dat medewerkers van de bank structureel miljoenen nepaccounts had aangemaakt zonder toestemming van klanten. Het totaal aan nepaccounts kwam uit op 3,5 miljoen.
Maar liefst 5300 frauderende medewerkers werden daarvoor op straat gezet, terwijl zij juist werden aangespoord door de bank middels bonussen.
Ook ABN Amro schorste in november 2016 negen medewerkers vanwege valsheid in geschrifte. De hypotheekadviseurs hadden de handtekeningen van klanten buiten hun medeweten gekopieerd om zo hun hypotheekdossier te kunnen afsluiten.
Bronnen: Wall Street Journal, RTLZ, CNBC
Foto: Flickr

Wie stemden er op dit nieuwsbericht?

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om te reageren of registreer hier.