Beurs   |   Beleggen   |   Geld Lenen   |   Hypotheken   |   iGuru.NL   |   iGuru.BE   |   Informatie   |   Lastminutes  |   Lening vergelijken   |   Nieuws   |   Rente

Achtergronden »

Bespreek  | Bury Add To 
Geplaatst door: anna 703 dagen geleden
De Duitse vraag aan Italië om de eventuele onregelmatigheden bij het concern Fiat Chrysler Automobiles NV nauwkeuriger te onderzoeken blijft botsen op een Italiaanse neen. Het toont alvast de grote spanning aan tussen de Duitsers en de Italianen, welke op alle terreinen merkbaar is.
De Italiaanse minister van transport liet zaterdag duidelijk blijken niet opgezet te zijn met de inmenging van de Duitse overheid omtrent het recente emissie-schandaal. De Italiaanse overheid werkt nauw samen met de Europese commissie en heeft hierbij geen bijkomende Duitse hulp nodig, aldus Riccaro Nencini.
Het concern Fiat-Chrysler kwam de afgelopen weken zwaar onder vuur te liggen door een onderzoek van de US Justice Department omtrent mogelijke frauduleuze software. Deze software, gelijkaardig aan hetgeen gebruikt werd door Volkswagen in de zogenaamde Dieselgate, kan het concern bijzonder zware problemen opleveren. Tot op heden werd de software gevonden op 104000 Jeep Grand Cherokees en het model RAM 500 aldus het Environmental Protection Agency donderdag.
Beide zijn modellen welke niet in Italië verkocht werden waardoor Nencini alle verantwoordelijkheid wegschuift. Om de mogelijke kostprijs te berekenen indien dit alles waarheid blijkt te zijn kan Fiat-Chrysler kijken naar het Duitse concern Volkswagen AG dat de kostprijs tot op heden al ziet oplopen tot boven de 20 miljard USD. Een gelijkaardige boete zou het concern tot over de rand van het faillissement kunnen brengen waardoor de zenuwen dan ook danig gespannen staan. CEO Sergio Marchionne liet weten dat dit alles berust op een verkeerd gedrag van de software en hier geen kwaadaardige bedoelingen achter gezocht moeten worden.
Wat echter meespeelt in het hele debacle is de harde houding die in Europa werd aangenomen ten opzichte van de Duitse producent Volkswagen het afgelopen jaar na het bekend geraken van Dieselgate. De kans die Duitsland nu krijgt door het Fiat debacle lijkt dan ook een exemplaar te zijn welke men niet zal laten schieten.
Volgens de Europese regels is Italië verantwoordelijk om alles uitgebreid te testen omdat Fiat zaken produceert in Italië. Net hierop wil de Duitse minister van transport, Alexander Dobrindt, inspelen waarbij in twijfel wordt getrokken dat de regels voor de emissiecertificaten gevolgd werden.
De kans dat dit alles de relaties tussen Duitsland en Italië zal doen verbeteren is dan ook niet bepaald groot. Ook de houding van de Duitsers in het hele debacle rond de Italiaanse banken, de (te) strakke houding van de ECB volgens de Italianen, het enorme begrotingsprobleem in Italië en de aankomende verkiezingen in Duitsland, tonen des te meer in welke chaos de Europese Unie tegenwoordig moet opereren.
De tegenstelling tussen Noord en Zuid zijn groot, de relaties onder het nulpunt en ondertussen staat de toekomst van de hele Europese Unie op het spel. Deze discussie lijkt een kleine brandje te zijn op de achtergrond maar toont des te meer aan dat de diverse lidstaten van de Europese Unie elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen. Ondertussen wrijven andere werelddelen zich in de handen aangezien de Europeanen zelf het vuile werk opknappen en zichzelf langzaam maar zeker kapot helpen.
Bronnen:
http://www.bloomberg.com
 

Wie stemden er op dit nieuwsbericht?

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in om te reageren of registreer hier.